Abonnementsøkonomien er kommet for at blive. McKinsey, har undersøgt flere end 5000 amerikaneres forbrugsmønstre og adfærd omkring abonnementer. Nu er det jo en amerikansk undersøgelse, så alt kan nok ikke overføres 1:1 men hos The Subscribers tror vi, at trenden i Danmark peger i samme retning for hvad vi kan vente os af den nærmeste fremtid.
Et par spændende trends at fremhæve er at abonnementsøkonomien er vokset mere end 100% hvert år de seneste 5 år. Kvinder udgør den størreste andel som dem som køber abonnementer med ca. 60%. Mænd har flest samtidige aktive abonnementer med 3 eller flere og i figur herunder kan du se hvordan tallene fordeler sig.
Hvorfor køber kunderne abonnementer? Forbrugerne har som udgangspunkt ikke noget specielt ønske eller forkærlighed til abonnementer. Årsagen til at de køber abonnementer er forventningen om en god end-to-end oplevelse og det at automatiseret køb giver konkrete fordele, såsom lavere omkostninger eller øget personalisering.
Den større udfordring for abonnements virksomheder er churn. Virksomheder er afhængige af langsigtede relationer med kunderne for at kunne opnå indtjening samt opsamle data der kan benyttes til at udvikle nye produkter og dermed holde på kunden. Undersøgelsen viser, at næsten 40 procent af e-handelsabonnenterne har annulleret deres abonnementer.
Mange kunder, der opsiger gør det hurtigt, hvilket tyder på, at virksomheder bør være forsigtige med ikke at overinvestere i gratis prøveperioden og rabatter, medmindre disse salgsfremmende investeringer har en klar tilbagebetaling. Mere end en tredjedel af kunderne, der tilmelder sig abonnementstjeneste, annullerer på mindre end tre måneder, og over halvdelen opsiger inden for seks måneder.
Vil du læse alle de spændende detaljer i Mckinsey rapporten kan du gøre det her.
No responses yet