2020 er igang og din abonnementsforretning har klaret sig fint i 2019. Dit Product Market Fit har vist sig at være stærkt og du kan med tilfredshed konstatere at du ramme en række af dine vigtige metrics som Chrun, CAC, LTV MRR efter planen.

Men hvad så nu her hvor 2020 er startet? Først klap dig selv på skulderen over de resultater du har for 2019. Ret så fokus fremad og afsæt noget tid til at stille dig selv 10 spørgsmål alle abonnementsvirksomheder bør stille sig helt år. 

På mange måder har en traditionel transaktions baseret virksomheder det lettere. Her ved man typisk, hvad næste skridt er, fordi der altid er et nyt produkt, der skal lanceres, en utilfreds kunde der skal håndters, en ny kampagne, der skal planlægges etc.

Men sådan fungere det jo ikke i abonnementsvirksomhed. Livet i en abonnentsvirksomheder er i stedet præget af løbende relationer og udvikling snarere end pludselige projekter og kampagner for at få solgt virksomhedens produkter. Man kan derfor i en abonnementsforretning godt komme til at falde i den fælde det er bare fortsætte med autopilot. Men markeder skifter desværre hele tiden, og kundebehov kan ændre sig på et øjeblik hvis konkurrenter lancere et nyt og mere attraktiv produkt eller service. Der er altid ting, du kan gøre bedre, og starten af ​​året er et godt tidspunkt at reflektere over, hvad der skal være i fokus for det nye år.

For at hjælpe dig med processen har The Subscribers formuleret 10 spørgsmål, du kan stille, når du planlægger for 2020:

1. ENGAGEMENT: Er mine eksisterende abonnenter fuldt engagerede og har den bruger adfærd som vi forventer de skal have? Hvad gør vi for at sikre, at brugsfrekvens samt produkts aktualitet forsat er i top?

2. ACQUISTION/NYE KUNDER: Synes nye potentielle kunder at vores tilbud lige så attraktivt, som de gjorde sidste år og for tre år siden?

3. PRODUKT ROADMAP: Hvilke nye funktioner har vi planlagt at tilføje i det nye år og har vi taget hensyn til hvad de fleste af vores abonnenter har efterspurgt?

4. BUSINESS ROADMAP: Hvad ønsker vores bedste abonnenter, og vil de betaler mere hvis vi giver dem det? Hvad er muligt at tilbyde vores abonnenter nu, som ikke var muligt, da vi lancerede? Hvordan kan nye teknologier eller integration til f.eks. andre services forbedre vores tilbud?

5. EXPANSION/UDVIDELSE: Hvilke andre kundesegmenter kunne vores tilbud appellere til, eller hvordan sælger vi op til vores eksisterende abonnenter?

6. SUPER KUNDER: Hvilke abonnenter går ud over bare at være gode abonnenter og faktisk bidrager til vores virksomhed som ambassadører, referencer eller fokusgruppedeltagere? Hvordan kan vi identificere disse, anerkende dem og skabe flere af dem?

7. MINDRE GODE KUNDER: Hvilke abonnenter er de dyreste og mest besværlige at håndtere, og hvordan kan vi tiltrække færre af dem?

8. COMMUNITY: Hvordan lykkes vi med at skabe positiv aktivitet mellem vores abonnenter og holde dem aktive i vores community?

9. DØDE PRODUKTER: Hvad har vi tilbud/produkter, som ingen bruger? Hvordan kan vi flytte eller opgradere disse til andre mere relevante produkter?

10. DATA: Hvad har vi lært det seneste år om vores forretning, som vi ikke vidste sidste år? Hvordan bruger vi data endnu mere effektivt det kommende år?

Det er altid en virkelig god ide at tage sig tid til at foretage en form for selvvurdering og se kritisk på sin egen forretning. Jeg håber du har mod på at stille dig selv de 10 spørgsmål alle abonnementsvirksomheder bør stille sig hvert år så du hele tiden udvikler din abonnementsforretning.

Har du brug for sparring eller rådgivning om hvordan du udvikler og optimere din abonnementsforretning er du velkommen til at skrive på ssj@thesubscribers.dk.

Categories:

No responses yet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *