Freemium som forretningsmodel er i mange tilfælde en misforstået prisstrategi.

Mange opfatter nemlig Freemium-modellen som det at dit produkt eller ydelser er gratis for alle brugere i al fremtid. Men det er ikke Freemuim det en Fee-model hvor du som kunden accepterer en ”begrænset version” af produktet eller ydelsen mod at acceptere at virksomheden benytte den data som opsamles om brugerne til enten at sælge eller udnytte på anden vis.

Eksempler på en Free-model er f.eks. LinkedIN eller Facebook hvor du har produktet fuldstændig gratis i al den tid du ønsker. Men du acceptere også at virksomheden opsamler dine data og benytter disse f.eks. i forbindelse med annoncesalg o.l.

Et andet eksempel på en Free-model er Spotify hvor du mod at acceptere at der med jævne mellemrum kommer reklamer kan have produktet 100% gratis.

En ægte Freemium strategi har derimod 2 niveauer, der består af en periode hvor du som bruger får produktet/ydelsen uden betaling efterfulgt af at du som bruger skal tage aktiv stilling til om du ønsker at ”opgradere” til premium niveauet som er omfattet af betaling. En rigtig Freemium-model er derfor når det bruges korrekt et marketingtiltag og del af din acqusition samt Go2Market strategi. Målsætningen er at give potentielle kunder mulighed for at afprøve produktet i en begrænset periode i for af fee trail.

Hvordan oplever potentielle kunder så bedst dit produkt via Free Trail? Dette spørgsmål er ofte ret svært for virksomheder at besluttet. Det bedste er dog at vurdere hvor kompliceret dit produkt er for kunden at forstå?

Hvis brugere kan se, føle og opleve fordelene ved dit produkt med reduceret funktionalitet eller begrænset brugskapacitet, så kan en gratis version være egnet. Men hvis den sande og fulde værdi ikke kan opleves uden adgang til alle funktioner, er en gratis prøveversion ikke den rigtige vej og du er i stedet nødt til at tilbyde det fulde produkt i en begrænset periode.

Generelt kan det altid anbefales at give dine potentielle kunder den fulde oplevelse ved en Free trail. Mange vil efterfølgende ikke vil finde tilfredsstillelse ved en begrænset version og derfor vælge at betale abonnement. Dermed forøger du sandsynligheden for at så mange så muligt bliver konverteret til fuld betalende abonnementer.

Du kan i figuren se de forskellige strategiske muligheder der bør overvejes:

De spørgsmål du kan stille dig selv for at afgøre hvorvidt du skal benytte den ene eller anden model er:

  • Hvis du vælger freemium, vil dine gratis kunder bibringe din virksomhed en ordentlig værdi? Måske giver dine freemium kunder dig værdifuld feedback eller hjælper med at generere mund-til-mund. De burde give dig en fordel af en slags. Hvis de ikke gør det, skal du simpelthen ikke gå efter freemium.
  • Hvor stor er dit marked og er det BtB eller BtC? Hvis du er på BtB markedet, skal du overveje størrelsen af ​​dit marked. Der er ingen mening i at vælge freemium, hvis du har et niche BtB produkt. Som nævnt ovenfor kræver freemium et stort antal brugere, og med en smal industri får du bare ikke så mange kunder. Freemium fungerer godt for store BtC- eller BtB-markeder. Hvis du er i et nichemarked, er det bedst at gå med en gratis prøveperiode.
  • Har du en økonomisk kapacitet til at drive en freemium model? Håndtering af millioner af brugere kan være ret udfordrende for lommen. Du skal lave dine budgetmodeller grundig inden du træffer en beslutning om din prisstrategi.
  • Leverer dit produkt øjeblikkelig værdi? Hvis værdien bliver leveret med det samme, er gratis prøveversion en god løsning. Hvis værdien som et produkt leverer stiger over tid, så kan freemium være det bedste valg.

Figuren her giver dig et overblik over hvordan du i de fleste tilfælde opnår bedst resultat alt efter om du er på BtC eller BtB markedet samt om dit marked er niche eller stort:

Er du i tvivl om hvad den rigtige model er for din virksomhed eller har andre spørgsmål til det at drive abonnementsforretning er du altid velkommen til at kontakt mig på ssj@thesubscribers.dk.

Categories:

No responses yet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *