Har du hørt om eller følt en form for abonnementstræthed eller tænkt på hvordan du kan undgå abonnementstræthed. Du kan efterhånden abonnere på næsten alt, fra musik til tøj til software eller biler etc.
Derfor bør det heller ikke være en overraskelse, at nogle mennesker bliver lidt mistroiske og måske endda trætte af abonnementer. Der er derfor også efterhånden en del analyser på hvad årsagen er til at folk opfatter abonnenter som frustrerende. De 3 mest udbredte årsager er:
Årsag 1:
Du har ikke lyst til eller brug for et abonnement for at købe produktet eller ydelsen. Du vil have billetter til et teater stykke, men du skal abonnere på hele sæsonen. Nogle tvinger deres kunder til at tegne et abonnement. Det vel vidende at et abonnement for en del kunder ikke er det mest optimale og det kunden reelt har brug for.
Årsag 2:
Du kan ikke huske, hvilke abonnementer du har. Du har helt sikkert tilmeldt dig dem alle sammen, med den hensigt at bruge dem ofte. Men så glemmer du dem, indtil du ser regningen på dit kontoudtog. I udlandet findes der flere tjenester som, hjælper dig med at holde styr på hvilke abonnementer du har og måske endda i nogle tilfælde forhandle om priser. Vi har set nogle få tilsvarende tiltag i Danmark som dog ikke har klaret sig over Start-Up fasen. Nordea og andre banker tilbyder deres kunder et overblik samt funktioner der gør det nemt at opsige et abonnement man ikke længere ønsker.
Årsag 3:
Du kan ikke finde ud af, hvordan du opsiger dit abonnement. Der er talrige eksempler på virksomheder der gør det svært for deres kunder at opsige. Det er nok ikke nogen overraskelse at dette er den helt forkerte strategi. Hvis du på lang sigt ønsker flere abonnenter samt kunder der taler positivt om dit produkt/service skal det være let at opsige. Tag et kig på denne video fra en standup komiker fra USA der på en ret sjov måde fortæller hvor svært det var for ham at opsige sit fitness medlemsskab.
Når abonnenttrætheden stiger, er det vigtigere end nogensinde at sørge for, at dine abonnenter får værdi for deres penge, hvilket betyder at du også skal være opmærksom på din kommunikation og oplevelse kunden har efter betaling og ikke bare før.
Måder til at undgå abonnementstræthed:
- Tilbyde nye kunder en gratis prøve periode og giv tydelige information til kunden når prøve perioden er ved at udløbe
- Gør det ekstrem nemt både at tilmelde og opsige abonnementet
- Giv mulighed for at sætte abonnementet i bero for en periode i stedet for at opsige
- Giv mulighed for at nedgradere til et lavere niveau i stedet for at opsige abonnementet
Der er intet der tyder på at kunderne er blevet trætte af abonnementer – selv om det måske for din virksomhed virker sådan da i taber mange kunder. Konkurrencer er blevet større og derfor er du som abonnementsvirksomhed nød til hele tiden at arbejde på at gøre dit abonnementstilbud relevant og interessant for dine kunder.
Har du brug for sparring eller rådgivning om hvordan du undgår abonnementstræthed er du velkommen til at skrive på ssj@thesubscribers.dk.
No responses yet